Artikler om jobsøgning
TILMELD NYHEDSBREV

Jobfisk udenpayoff 2013-R 340x60

Snæver din uopfordrede ansøgning ind, og optimér dit held

Brndende tndstik lilleGør din uopfordrede ansøgning mere virkningsfuld ved at fokusere på det, du brænder for. Du skal snævre din ansøgning ind, så den beskriver, hvilken stilling du byder ind på – og dernæst dine kompetencer i et bredere perspektiv.


Alt for ofte modtager virksomheder uopfordrede ansøgninger fra ansøgere, der præsenterer sig selv som en mulig kandidat til mange typer stillinger. Det er en dårlig ide, hvis du spørger Lise Guldbrandsen og Dan Lythje, partnere i rekrutteringsbureauet Guldbrandsen & Lythje ApS.

"Uopfordrede ansøgninger er ofte for brede i det – og det holder ikke at skrive, at du både er projektleder, sælger og administrerende direktør," siger Lise Guldbrandsen og uddyber: "Du skal være god til at snævre ind og sige, at: 'Det jeg er god til, det er logistik, og jeg har konkret arbejdet med planlægning, koordinering og indkøb'".

Du brænder næppe lige meget for alle de stillinger, du lægger op til at varetage. Derfor gør du klogt i at fokusere på én stilling, så du ikke udvander din interesse. Brede ansøgninger gør det nemlig sværere for modtageren at visualisere din potentielle rolle i virksomheden, hvilket øger risikoen for, at din ansøgning bliver lagt i skuffen og glemt.

 

Artiklen fortsætter efter billedet

Hvad brnder du for

 

Præsentér dig selv som løsningen

Når du søger uopfordret, kan du være en gave, der kan spare virksomheden for en omkostningstung ansættelsesproces. Det kræver imidlertid, at du præsenterer dig selv som løsningen på en konkret udfordring. Den bedste måde at finde ud af, hvor skoen trykker, er via telefonisk kontakt til virksomheden.

"Når du ringer, kan du spørge lidt flabet, hvad det er, lederen bliver målt på over det næste år. De ting hun bliver målt på, er også det, hun skal levere på," siger Dan Lythje og tilføjer, at du dernæst kan tage skridtet videre og spørge, om hendes team har de rette kompetencer til at nå målsætningerne.

Ring til den leder, der har kompetencen til at ansætte nye medarbejdere. Det er altid nemmere at blive guidet nedad end opad i organisationen. Husk at spørge, om du forstyrrer, inden du fremfører din salgstale, og beslut dig for, hvad du vil spørge om, inden du ringer op.

"Du skal være skarp i dit budskab: Er det et kaffemøde, vil du søge job eller spørge, om der er noget på det organisatoriske tegnebræt, der kan åbne for nye ansættelser? Du skal være forberedt på, hvad du optimalt vil have ud af det og så turde spørge om det," siger Lise Guldbrandsen.

Du kan også indlede kontakten via LinkedIn, hvis det ikke falder dig naturligt at rette den første kontakt telefonisk. Det betyder imidlertid, at du mister styringen med samtalen, og at du måske aldrig hører tilbage. Hvis du vil sikre fremdrift og styring, er det derfor bedst at ringe.

 

Vælg den rette timing, inden du trykker 'send'

En ofte overset faktor er, at der er et vigtigt timingsspørgsmål i uopfordret jobsøgning. Det kan derfor være en god ide at time din kontakt, så du ringer, når lederen lige har modtaget en opsigelse. Typisk vil det være mellem d. 25. i en måned og d. 5. i den næste måned, at ledelsen overvejer, hvordan de skal besætte stillingen – så det er dér, du skal ringe.

"Folk siger op den sidste fredag i en måned, fordi de har løbende måned plus en måned," forklarer Dan Lythje og forsætter: "Det betyder, at du kan optimere dit held, hvis du ringer i starten eller slutningen af en måned, hvor lederen lige har fået opsigelsen."

Når du ansøger med den rette timing, minimerer du risikoen for, at dit opkald eller ansøgning er længe glemt, når en stilling pludselig bliver ledig. Du skal imidlertid være opmærksom på virksomhedens GDPR-regler. Sender du din ansøgning og CV i en mail, må virksomheden nemlig ikke opbevare oplysningerne. Derfor benytter mange virksomheder en database, hvor du kan uploade ansøgningen – eller du kan sende en skriftlig tilladelse til, at virksomheden må opbevare dine personlige oplysninger.

 

Læs rekrutteringsspecialisterne hos Guldbrandsen & Lythje ApS' gode råd til den opfordrede ansøgning her.

 

Gudbrandsen og lytje 200

Skrevet af Lise Guldbrandsen og Dan Lythje, partnere i rekrutteringsbureauet Guldbrandsen & Lythje ApS.

Gør din uopfordrede ansøgning mere virkningsfuld ved at fokusere på det, du brænder for. Du skal snævre din ansøgning ind, så den beskriver, hvilken stilling du byder ind på