Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.
Rekrutteringsbureauet Guldbrandsen & Lythje vil hellere læse om, hvem du er, end hvad du kan, når de besætter stillinger for virksomheder. Det indebærer, at du opgiver standardtermerne og forholder dig fremtidsorienteret til stillingsopslaget.
Du har netop postet din ansøgning til en virksomhed eller et rekrutteringsbureau, og du håber, at du har ramt det, de leder efter. Din ansøgning følger alle kunstens regler, men du får sikkert ikke jobbet, hvis ikke din personlighed skinner igennem – for virksomheder ansætter mennesker ikke kompetencer.
"Dine kompetencer er din adgangsbillet, men det er dig og ikke dine kompetencer, der lander dig jobbet," siger Dan Lythje, partner ved rekrutteringsbureauet Guldbrandsen & Lythje, og tilføjer: "Virksomheder vil vide, hvem de ansætter på godt og ondt, så de kan forholde sig til, hvad de får og ikke får i forhold til, hvilke muligheder du har for at opnå succes i deres organisation."
Det er en styrke, hvis du i din ansøgning kan vise, at du har selvindsigt, for både rekrutteringsbureauer og virksomheder har nemt ved at gennemskue, at en ansøgning, der ikke berører svagheder, kun fortæller den halve sandhed. En måde at gøre det på er at tage udgangspunkt i en konkret opgave, hvordan vil du løse den, hvilke erfaringer gør dig i stand til det – og hvad motiverer dig?
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal vinkle din ansøgning, så bring dig selv foran det resterende ansøgerfelt ved at ringe stillingens kontaktperson op. Se det som en god mulighed for at træde i karakter og vise, at du er proaktiv, engageret og motiveret, allerede inden du sender din ansøgning.
Artiklen fortsætter efter billedet
"Hvis du er projektleder og søger en salgsstilling, så kan det være svært for mig at se i dit CV, hvad koblingen er. Der er det relevant at ringe mig op og sige: 'Jeg er faktisk meget god til salg, men det er svært at se af mit CV – kunne det være relevant for mig at søge alligevel, og hvordan gør jeg min salgserfaring tydelig?'" forklarer Lise Guldbrandsen, partner ved Guldbrandsen & Lythje, og tilføjer, at det er de færreste, der ringer.
Der står ellers ofte i opslaget, at du er velkommen til at ringe op, ergo forstyrrer du ikke – tværtimod giver du dig selv en chance for at komme på rekrutteringsbureauet eller virksomhedens radar. Du skal dog kun ringe, hvis du har nogle spørgsmål du reelt gerne vil have svar på.
"Lad være med at ringe og fortælle din livshistorie, og hvorfor du er relevant for jobbet. Stil i stedet spørgsmål, der er relevante for jobbet, for eksempel til organisationen: Hvor meget assistance har jeg? Hvem skal jeg arbejde sammen med internt?" råder Dan Lythje og understreger, at det, der batter, er, når han kan høre, at folk ringer, fordi de har en oprigtig interesse i stillingen og virksomheden.
Mennesker er uperfekte og sårbare, det ved både rekrutteringsbureauer og virksomheder godt. Derfor er det nemt for dem at gennemskue, at dit CV og ansøgning ikke giver et helt billede af dig, hvis det blot er en beskrivelse af dine kompetencer og fortræffeligheder.
"I din ansøgning skal du kigge ud ad forruden og være skarp på, hvad der er din motivation for at søge jobbet," siger Lise Guldbrandsen og forsætter: "Altså hvordan vil du løse opgaverne? Hvad kan du bidrage med? I stedet for at forklare, hvad du tidligere har lavet, der skulle kvalificere dig til jobbet, for det er hverken interessant for mig eller arbejdsgiveren."
Du skal turde forholde dig til arbejdsopgaverne i stillingsopslaget og give dit bud på, hvordan de skal løses. Skriv, hvad du tænker og hvorfor, og lad dig ikke begrænse af høflighedsfraser og standardsprog – så bliver din ansøgning både mere autentisk og meget sjovere at læse.
Følg Guldbrandsen & Lythje på LinkedIn