Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.
Undersøgelser viser, at der er sket en markant stigning i ansættelser af folk gennem sociale medier de seneste år. Særligt LinkedIn er populært blandt arbejdsgiverne - men også medier som YouTube, Twitter og Facebook kan være til gavn for dig, der søger job.
Denne artikel er ment som en inspiration og vejledning til dig, der ønsker at bruge sociale medier i din jobsøgning.
LinkedIn er det sociale medie, som pt. sætter flest mennesker i job. Blandt andet gennem LinkedIn's egen jobbank, som du kan finde ved at taste "job i Danmark" i søgefeltet. LinkedIn giver dig også rig mulighed for at netværke med forretningsforbindelser, gamle kollegaer eller andre personlige kontakter, som kan gavne din jobsøgning. Ligesom du kan tilmelde dig netværksgrupper eller interessesider.
Din profil på LinkedIn fungerer som dit CV på nettet. Derfor er det vigtigt, at den tager sig godt ud. Husk at udfylde så mange relevante informationer om dig selv som muligt og opdaterer din profil jævnligt.
Giv også en masse gode anbefalinger til folk, så de får lyst til at returnere tjenesten.
Den vigtigste funktion, du bør kende til i forbindelse med virksomhedsresearch er, at LinkedIn fortæller dig, hvem i dit netværk, der kan hjælpe dig til at komme i kontakt med de rette personer. Dette finder du ud af, ved at finde den profil, du vil i kontakt med. Hernæst fortæller LinkedIn hvordan I er forbundet, selvom I ikke er "venner" på mediet. Det kan være gennem en fælles netværksforbindelse eller gennem en af dine netværksforbindelser, som har en i sit netværk, der kender vedkommende. Dette kan være en måde, at komme i kontakt med virksomheden gennem en personlig anbefaling fra en god samarbejdspartner eller lignende.
Ønsker du at søge uopfordret, er der også inspiration at finde på LinkedIn. For eksempel kan du taste din uddannelse ind i søgefeltet, for at finde andre personer med samme uddannelse. Det kan du bruge til at finde virksomheder, som har ansat folk med din profiltype og som muligvis også har plads til dig.
Når du søger opslåede stillinger, kan du også bruge LinkedIn til at se de nuværende ansattes profiler med information om deres baggrund og kompetencer. Den information, kan du bruge til at finde ud af, hvad du kan tilbyde virksomheden, som den ikke har i forvejen.
Husk dog, at det ikke er sikkert at alle virksomhedens medarbejdere er på LinkedIn. Derfor bør denne mulighed anskues som inspiration frem for fakta, som du kan henvise til.
Det er i øvrigt værd, at overveje at gøre dine besøg anonyme, så medarbejderne ikke kan se hvem, der har besøgt deres profil, når du kigger forbi. Du kan researche anonymt ved at gå ind under "privatliv og indstillinger" og vælge funktionen "vælg, hvad andre medlemmer kan se, når du har kigget på deres profil". Vær opmærksom på at denne funktion, fjerner din egen mulighed for at se, hvem der kigger på dig, så længe den er aktiveret. Du kan til hver en tid ændre indstillingen tilbage, når du er færdig med at være anonym.
Artiklen fortsætter efter billedet
Det er sjældent, at folk får en ansættelse gennem Facebook. Facebook har dog anvendelige funktioner i forbindelse med din jobsøgning, som præsenteres nedenfor.
Har du arbejdet som social media-assistent eller lignende, har du måske en eller flere Facebook-sider, som du kan linke til i din ansøgning. Det kan også være du har en personlig interesse, som du har oprettet en side for, som kan være relevant at vise frem. I den forbindelse, skal du endelig ikke holde dig tilbage med at bruge Facebook i din ansøgning. Find et link og sæt det ind i din ansøgning. Glem ikke, at det skal være aktivt, så man let kan klikke sig ind på din side.
De fleste vil sige, at det passer bedre ind på LinkedIn at skrive ud til offentligheden at du søger job. Grunden til dette er, at folk besøger mediet i en professionel kontekst. Folk vil derfor hurtigt vil kunne dele nyheden om, at du søger job ud til relevante personer – og på den måde, undgår du også unødig sladder i krogene hos tantes kusine eller hvem du nu, måtte være venner med på Facebook.
Hvad enten du vil bruge Facebook aktivt eller inaktivt i din jobsøgning, bør du huske at tjekke din profil for mindre charmerende indhold. Alt fra julefrokoster til skarpe personlige holdninger, som kan give et forkert førstehåndsindtryk, bør du tage stilling til. Hvis du ikke ønsker at slette indhold, kan du nøjes med at ændre privatlivsindstillingerne under indstillinger, så din væg og dine billeder bliver gemt for offentligheden. Facebook er for det meste, det første sociale medie, der dukker op når din kommende chef, googler dig, så dette punkt er vigtigt, at du har styr på.
Læs også Din kommende chef tjekker dig ud på Facebook
Du kan også bruge en af Facebook mange jobgrupper i din jobsøgning - Find dem her
Er du kreativ og har du mod på at vise hvad du kan ved at udarbejde en video, kan YouTube være rette medie for dig. Har du lavet en videoansøgning, og uploadet den til YouTube, kvitterer YouTube med et link, som du frit kan sende med din ansøgning. Eller blot sende i en mail.
Matthew Epstein ville gerne arbejde for Google, og udarbejdede derfor en videoansøgning, som han lagde på YouTube og dernæst på domainet: http://googlepleasehire.me/ , som han selv oprettede.
Videon fik Matthew til samtale, men desværre fik han ikke jobbet. I stedet fik han et andet job, fordi videoen gik viralt og spredte rygtet om, hvad han havde formået at skabe. Videoen har i dag over en million visninger.
Din ansøgning behøver ikke nødvendigvis at være ligeså kreativ som ovenstående, men den skal have et formål. Videoen skal altså ikke blot være en gentagelse af, hvad der kunne stå i et C.V. eller i din ansøgning. Den skal bidrage med noget nyt, så den har et formål. Længden bør i øvrigt ikke være længere end maks 4 minutter, så overvej om dette er løsningen for dig.
I Danmark er det primært politikere, kendte personer, kommunikations-, marketing- eller mediefolk, der bruger Twitter-mediet. Søger du job inden for disse brancher, kan det give god mening at være aktiv på Twitter, da du har mulighed for at engagerer dig i debatter og på den måde skabe opmærksomhed omkring dig selv. Kender du dog slet ikke mediet på nuværende tidspunkt, bør du nok ikke starte her.
Er ikke så udbredt blandt arbejdsgivere herhjemme, selvom de muligvis vil være at finde på medierne. Rådet herfra vil derfor være at fokuserer på de andre sociale medier.
Skrevet af Camilla Larsen, kommunikationsansvarlig hos Liked.dk