Jobfisk
TILMELD NYHEDSBREV

Farveladen – et værktøj til målretning af ansøgning og CV

Farver lilleNutidens arbejdsgivere elsker målrettede ansøgninger (og ditto CV'er). Kandidater, der kan se sig selv med arbejdsgiverens briller, og som beskriver, hvordan deres erfaring og kompetencer matcher lige netop de behov, virksomheden har, er i høj kurs blandt arbejdsgiverne.

Læs mere…

E-handel som 6 ugers jobrettet akademifag i Midtjylland

E-handel undervisning beskaret2Der er behov for arbejdskraft med kompetencer i e-handel. Det peger flere undersøgelser på. Hvilket jo giver god mening, da en stor del af vores indkøb allerede er flyttet fra de fysiske butikker og over i netbutikkerne. De seneste år er handlen i webshops steget med omkring 20% årligt. Ikke mindst corona-situationen har skabt stor vækst i webbutikkerne og dermed øget behov for arbejdskraft.

Læs mere…

Forbered dig på arbejdsmarkedet i en post COVID-19 verden

Search 3Den seneste bølge af friske og ivrige nyuddannede kandidater vil snart starte på deres rejse for at komme ind på arbejdsmarkedet, men med en ustabil global økonomi, og mange på udkig efter beskæftigelse på samme tid. Hvordan kan nyuddannede kandidater forberede sig på at komme ind i arbejdsmarkedet efter den igangværende COVID -19 pandemi?

Læs mere…

Sådan optimerer du dine fremtidige jobmuligheder, mens du studerer

Sådan optimerer du dine fremtidige jobmuligheder, mens du studererHvis du er studerende, og du læser en uddannelse, der ikke har en indbygget jobtitel i sig – sygeplejerske, pædagog, læge, ingeniør osv. – er det ikke sikkert, at der står et job og venter på dig, når du er færdiguddannet. Der er i dag mange uddannelser, særligt universitetsuddannelser, hvor mange kan lidt af det samme. Dermed er der mange om buddet, og det gør, at flere og flere nyuddannede er ledige i lange perioder.

Læs mere…

Bliv tilmeldt nyhedsbrevet

Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.

* Felt påkrævet


 

Genfind din indre kriger, når jobsøgningen bliver langstrakt

Fyrvrkeri 32019 ligger nu bag os. 2020 er skudt i gang med et spritnyt år og tilmed et nyt årti. Hvad tænkte du, da Rådhusklokken bimlede? Forestil dig så hvordan du om et år fejrer dit Nytår – altså 1 år frem. Har du været jobsøgende i lang tid er du nødt til at foretage dig noget helt nyt, når du ønsker et andet resultat.

Læs mere…

Ta' Ja-hatten på! Jobsøgning +50 er et plus

FirklverTa' JA-HATTEN på til at læse denne blog. Hvis du hellere foretrækker NEJ-HATTEN, så stop med at læse videre, da det alligevel ikke nytter. En NEJ-HAT er ikke konstruktiv til jobsøgning. Må man ikke sætte grænser da, Bente? Jo, grænser for områder, brancher, risici, arbejdstider, værdier, etik, transport m.v. Men et generelt negativt mindset = begrænset og fastlåst tankegang, som ikke fører til noget konstruktivt på nogen måde.

Læs mere…

Fejl
  • There was a problem loading image E-handel%20undervisning%20beskaret2.jpg

review lille"Hvorfor findes der ikke en hjemmeside, hvor man kan rate virksomhedernes rekrutteringsproces?"

Det spørgsmål har du sikkert stillet dig selv en gang eller to.
Men nu er det slut, for sådan en service har netop set dagens lys...!

Mange kandidater til et job har gennem tiden oplevet mere eller mindre seriøse rekrutteringsprocesser. Og selv hos de gode, kan der ofte være mangler, som analysen om jobsøgernes syn på virksomhedernes rekrutteringer har vist flere gange (se link).

Frustrationerne har været der, men mulighederne for at komme af med dem har været små. Har det været rigtig grelt, har man måske lavet et opslag på LinkedIn eller Facebook. Men ofte uden direkte at vise virksomhedens navn, da man alligevel ikke ønsker at brænde nogen broer. Disse opslag har ofte fået meget opmærksomhed og mange kommentarer om lignende oplevelser med på vejen.

Nu ændrer det sig.

En ny tjeneste har nemlig set dagens lys. Det drejer sig om Corprate.Io. Her har du som kandidat til et job, mulighed for at bedømme virksomhedens rekrutteringsproces. Og du kan gøre det anonymt.

 

Jeg har spurgt Imtiaz Ahmed, en af ophavsmændene til det nye site, om tankerne bag.

 

reviewHvad er hensigten bag Corprate.io, og hvilken forskel håber I sitet vil gøre?

"Hensigten med Corprate.io er at skabe en platform, hvor kandidater - anonymt - kan udtrykke deres mening om et rekrutteringsbureaus eller virksomheds rekrutteringsproces.

Vi ser næsten dagligt opslag fra kandidater, især på Linkedin, der udtrykker deres utilfredshed over samtaleprocesser og feedback fra virksomheder. Problemet er bare, at den virksomhed de skriver om med størst sandsynlighed aldrig, ser deres opslag, simpelthen fordi kandidaten ikke vil nævne virksomhedens navn i frygt for at blive blacklistet i fremtiden. Det er 100% forståeligt men et kæmpe problem, fordi så bliver opslaget bare opfattet som et negativt udbrud og intet andet. Efter 50 kommentarer og 100 likes er opslaget glemt, men kandidatens besked er ikke nået ud til virksomheden. Når kandidater kan give feedback til en navngiven virksomhed, kan virksomheden bruge feedbacken til at forbedre sine interne rekrutteringsprocesser.

Typisk ser vi en forskel på hvordan samtalen forløber alt efter om det er HR medarbejderen eller hiring manageren, der har taget jobsamtalen. Mange hiring managers er simpelthen ikke klædt på til at tage jobsamtaler og efterlader derved et negativt indtryk hos kandidaten. Virksomheden kan også bruge Corprate.io til at se hvor i organisationen rekrutteringsprocesserne kan forbedres. En virksomhed vil måske ignorere de første par reviews, men på et tidspunkt, når antallet af reviews stiger, bliver virksomheden nødt til at tage feedbacken seriøst."


Er der ikke en risiko for, at det kun er dem, der har fået afslag, der vil rate – og at deres svar derfor vil være mere negative, end hvad der er rimeligt?

"Det kan man fristes til at tro, men faktum er, at vi allerede har top-ratings af virksomheder og rekrutteringsbureauer på platformen. Vi opfordrer bestemt også kandidater til at give positivt feedback. Det er vigtigt at huske på, at det ikke nødvendigvis er afslaget, der udløser et negativt feedback.

Jeg har personligt oplevet at få afslag, hvor jeg efterfølgende havde en positiv mening om virksomheden, fordi afslaget var begrundet, personligt og gav mig konkrete råd til hvad jeg kan forbedre i fremtiden."

 

Du har fortalt om Corprate.io på Linkedin. Her kan jeg se, at især rekrutteringsbureauerne er bekymret over at svarene er anonyme, og de er bange for negativ omtale. Hvad vil du sige til dem?

"I lang tid har det været længden på kundereferencelisten, der har været målestok for hvor succesfuldt et rekrutteringsbureau er. Det kan godt være at det er virksomheden (kunderne), der betaler lønnen, men det er kandidaten, der er den vigtigste person i denne treenighed.

Jeg har selv arbejdet som headhunter i mange år. Jeg forstår ikke frygten for negativ omtale, hvis man som headhunter behandler sine kandidater ordentligt. Jeg har endnu ikke oplevet én eneste kandidat, som blev vred på mig fordi han/hun ikke fik jobbet hos min kunde. Den dygtige headhunter sørger for at opbygge et godt forhold til sit netværk af kandidater, så man altid kan ringe til dem i fremtiden med et jobtilbud. Gør man det, vil man få et positivt omdømme og omtale."

 

Du kan læse opslaget, med de i skrivende stund over 100 kommentarer, lige her: https://www.linkedin.com/feed/update/activity:6536140405854007296/ 

 

corprate-logoNu bliver det spændende at følge tiltaget og se om kandidater og virksomheder vil tage det til sig.

 

Besøg Corprate.io og giv din mening/oplevelse til kende

 

 

 

Henrik Rygaard Jensen - Jobfisk dk200Af: Henrik Rygaard Jensen
Stifter & redaktør, Jobfisk.dk

 

 

 

Ønsker du at få bedre styr på virksomhedens rekrutteringsprocess, så start med at downloade guiden til rekruttering her
Og bestil en Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.