Jobfisk
TILMELD NYHEDSBREV

Ta' Ja-hatten på! Jobsøgning +50 er et plus

FirklverTa' JA-HATTEN på til at læse denne blog. Hvis du hellere foretrækker NEJ-HATTEN, så stop med at læse videre, da det alligevel ikke nytter. En NEJ-HAT er ikke konstruktiv til jobsøgning. Må man ikke sætte grænser da, Bente? Jo, grænser for områder, brancher, risici, arbejdstider, værdier, etik, transport m.v. Men et generelt negativt mindset = begrænset og fastlåst tankegang, som ikke fører til noget konstruktivt på nogen måde.

Læs mere…

Den dag i maj...

Game over lilleDet var en helt almindelig dag på arbejde, den 8. maj 2019, lige indtil min chef fik et eller andet galt i halsen. Pludselig stod han på mit kontor og opførte sig mærkeligt. Jeg kiggede op fra mit arbejde og det skulle jeg aldrig have gjort...

Læs mere…

Virksomheder vil hellere ansætte personer end kompetencer

ludobrikker lilleRekrutteringsbureauet Guldbrandsen & Lythje vil hellere læse om, hvem du er, end hvad du kan, når de besætter stillinger for virksomheder. Det indebærer, at du opgiver standardtermerne og forholder dig fremtidsorienteret til stillingsopslaget.

Læs mere…

Autentiske jobsøgere tiltrækker som magneter

Magnet lille"Du er fyret", lyder stemmen. Stemmen er din indre dialog; stemmen som hver dag og måske flere gange om dagen fortæller dig, at du ikke er god nok, dygtig nok, klog nok, hurtig nok eller smart nok, når du læser og gennemgår dagens email om min. 45 nye ledige jobs. Det gør ondt at tænke på.

Læs mere…

Mest læste artikler de sidste 30 dage

Ta' Ja-hatten på! Jobsøgning +50 er et plus

FirklverTa' JA-HATTEN på til at læse denne blog. Hvis du hellere foretrækker NEJ-HATTEN, så stop med at læse videre, da det alligevel ikke nytter. En NEJ-HAT er ikke konstruktiv til jobsøgning. Må man ikke sætte grænser da, Bente? Jo, grænser for områder, brancher, risici, arbejdstider, værdier, etik, transport m.v. Men et generelt negativt mindset = begrænset og fastlåst tankegang, som ikke fører til noget konstruktivt på nogen måde.

Læs mere…

Den dag i maj...

Game over lilleDet var en helt almindelig dag på arbejde, den 8. maj 2019, lige indtil min chef fik et eller andet galt i halsen. Pludselig stod han på mit kontor og opførte sig mærkeligt. Jeg kiggede op fra mit arbejde og det skulle jeg aldrig have gjort...

Læs mere…

For mange virksomheder bliver udformning af en struktureret indsats på de sociale medier mere og mere presserende. Med ca. 3 mill. danske Facebook profiler samt ca. 1 mill. danske LinkedIn profiler er det et must have. Men hvordan sammensætter virksomheder en social media rekrutteringsstrategi? Hvilke overvejelser bør man foretage sig og hvilke elementer bør indgå i strategien?

Der er skrevet mange blogs og tykke bøger om dette emne og jeg vil i nedenstående forsøge at indkredse de vigtigste punkter i en sådan strategi, og angive nogle overordnede rammer som kan inspirere til at komme i gang med projekt rekruttering via sociale medier.
Hos Sylvester & co råder vi først og fremmest kunderne til at tage et kig i spejlet og evaluere den interne situation, inden man eventuelt bevæger sig videre i processen.

Intern vurdering

  • Hvor meget tid og ressourcer anvender dine HR kollegaer i dag på de sociale medier?
  • Hvor meget tid kan i dedikere i opstartsfasen og på sigt hvem skal have ansvaret?
  • Hvilke medier har i erfaring med (Twitter, LinkedIn, Google+, Facebook, Youtube etc)?
  • Hvilke kompetencer har i adgang til? - Færdighedsniveau og interesse for sociale medier
  • Hvem i organisationen kunne i alliere jer med? Hvem er til stede på de sociale medier?
  • Hvor meget informationsmateriale har i adgang til i dag og fremadrettet?
  • Video, billeder, artikler, undersøgelser, passionerede fotografer, bloggers og andre skribenter

Målsætninger

Den interne ressource afklaring skal kobles sammen med ambitionsniveauet og dertilhørende målsætninger. Er der overensstemmelse mellem indsatser og evner og de mål som i sidste ende skal afgøre om det er en succes eller ej. Forventes der resultater inden for 1 mdr., 6 mdr. eller 2 år? Dette er bestemt også en intern diskussion værd.

Vi vil med vores strategi opnå...?

Målsætningerne kan være mange og forskellige. Jeg har i nedenstående opremset blot nogle af de gængse.
20 % mere trafik til websitet (karrieresektionen), 5 % flere tilmeldinger til vores jobagent, generere 1000 nye fans på vores Facebook page, øge antal likes, feedback fra fans, promovere events, højne CTR niveauet, skabe debat og dialog med vores interessenter og derigennem viralisere vores budskaber og brand, engagere medarbejdere til at "sprede" jobs, sænke "prisen" pr. ansøger, skabe ambassadører, give indblik i jeres dagligdag, organisation, værdier og derigennem forventningsjustere potentielle ansøgere, en ekstra kanal til EVP eller noget helt femte?

Prioriter disse ud fra en skelen til evner og ressourcer og forhold jer til hvordan disse målsætninger spiller sammen med den overordnede kommunikationsplan? Er der synergier eller modsætningsforhold som skal afstemmes?
Målsætningerne omsættes til en top 3 via SMART beslutningsmodellen. Dvs. Specifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemt mål.

Skriv følgende ned på en gul seddel og placer den et synligt sted;
Mål - Formål - Sådan måles det - Succes er defineret ved