Du er som jobsøgende en blå bluse, der ligger blandt 12 andre bluser eller måske i værste fald blandt 150 andre blå bluser.
Hende der står for at skulle købe en blå bluse i størrelse M, kigger måske først på den øverste for at se om hun kan lide snittet – hmm ja – den er jo faktisk flot – derefter leder kunden efter den rigtige størrelse, hmm tja måske skal du lige prøves – men hov – der er jo en lille plet eller en løs tråd og kunden går tilbage til stakken og leder videre efter en anden i samme størrelse – jep der var den.
Kunden er glad, betaler og går sin vej med sin nye blå bluse – øv det var så ikke dig i denne omgang.
Hmm tænker du, hvorfor sammenligner jeg dig med en bluse? Og ikke bare en hvilken som helst bluse – men en blå bluse i str. M?
Det er fordi, jeg tror, det er en god historie, der viser lidt om det "lotteri" der også gælder for dig som jobsøger.
Det er vigtigt at du skiller dig ud fra bunken af alle de andre ansøgere – så jeg vil anbefale dig:
- Ring ALTID til arbejdspladsen - hvis de angiver telefonnummer og kontaktperson til spørgsmål. De er indstillet på at folk ringer, de synes det er vigtigt du ringer, de synes ikke det er spild tid, hvis du sørger for at stille et par skarpe spørgsmål (der ikke i forvejen står i stillingsopslaget) – her har du muligheden for at skille dig ud ved at stille to spørgsmål, der viser at du ved noget om jobbet/faget/firmaet.
- Din LinkedIn-profil bør være opdateret, og du kan overveje at finde nogle, der kan hjælpe dig, hvis du synes det er svært. Det er min oplevelse at mange arbejdsgivere også tjekker om du har en LinkedIn-profil og hvordan den ser ud.
- Når du skriver din ansøgning og dit CV, skal du forestille dig, at du skal skrive en beskrivelse af dig, så arbejdsgiveren "mærker" hvem du er. En ansøgning bør KUN være på 1 side og et CV på 2-3 sider. Det er vigtigt det ser pænt ud – uden stavefejl og du på hver side har et hoved eventuelt med dine kontaktoplysninger og et billede.
- Det er vigtigt, at du skriver, hvad firmaet får ud af at ansætte dig – at du matcher det de efterspørger samt lidt om dig som person. Det er altså godt at prøve at skrive nogle af de succeser du har haft tidligere.
- Hvis du har fået foretaget en personlighedstest er det godt at tage uddrag af den og indsætte i dit CV eller du kan oploade den til din LinkedIn profil – det er jo meget sigende om, hvem du er uden det er dig selv der beskriver det.
Jeg kan henvise til Jobindex, hvor du kan lave en gratis test, der kan give dig indsigt i din måde at indsamle informationer på, træffe beslut¬ninger på samt indsigt i, hvordan du bruger dette i samspil med andre personer. Derved kan du også blive mere klar over dine egne styrker og ressourcer. Du kan jo også altid finde professionelle, der tilbyder forskellige test – hvor jeg kender Insights Discovery Personlighedstest, som jeg har valgt, fordi jeg synes den giver den jobsøgende nogle gode værktøjer til at lære sig selv at kende. - Når du bliver kaldt til samtale, er det vigtigt at du forinden forbereder dig grundigt ved endnu engang at læse stillingsopslaget – genopfrisk hvad du selv har skrevet – gå på nettet og læs om firmaet. Dertil vil jeg også foreslå dig at søge på personerne, der vil være til stede under samtalen, så du kan nå at få en forestilling om hvem de er. Hvis du forinden også har tænkte over to styrker og to svagheder – så er du ikke på helt bar bund, hvis spørgsmålene bliver stillet - Det er også en god ide at tænke over hvilke spørgsmål du kan stille ved samtalen - Her kan du finde nogle spørgsmål du kan stille: http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/15-spoergsmaal-til-din-naeste-chef. HUSK også at det er vigtigt at firmaet ved samtalen for en fornemmelse af, hvem du er – så du skal tænke lidt mere over hvad du kan bidrage med – så du ikke bare gentager, hvad du tidligere har skrevet i ansøgningen. Det er godt, hvis du kan finde en at øve med. Prøv at se om du kan slappe af, smile meget, være seriøs og se om du kan få lidt humor ind i samtalen.
Der er altid mange forhold, der gør sig gældende som ansøger – nogle siger et og nogle siger noget andet – gør det, der føles rigtigt for dig! – og hvis det ikke virker så lav om! – uanset hvor godt du synes dit materiale eller din fremgangsmåde er – hvis du ikke bliver kaldt til samtale eller ikke får jobbet, når du har været til samtale, så må du tænke om!
Hvis du har svært ved nogle af ovenstående punkter kan du kigge på nettet – der er mange der giver gode råd – der er måske også en i dit netværk der kan hjælpe – alternativt er der mange firmaer/enkeltpersoner, der gerne vil hjælpe dig i processen (inklusiv Lille Hjelper)
Mit råd til dig er også, at du skal snakke med dit netværk – hold kaffemøder – ikke fordi den du skal mødes med SKAL give dig job, men fordi personen måske kender en der kender en, der lige står og mangler dig– men hvis de ikke ved, hvad du kan og hvem du fagligt er, så er det svært for dem at hjælpe dig.
Brug nogle af alle de jobsøgningsnetværk der findes – find sammen med andre der kan hjælpe, guide, sparrer og rådgive dig – give dig et spark bagi, hvis det er det der skal til;o)
Fest for Fyrede er gratis og give en masse inspiration og mulighed for netværk.
Jeg er tilhænger af uopfordrede ansøgninger – måske er det et større arbejde, men lige pludselig fanger du den rigtige person, på det rigtige tidspunkt – det er faktisk også min erfaring at folk husker uopfordrede ansøgere bedre og i længere tid. Jeg har selv prøve at blive kontaktet et halvt år efter, jeg havde sendt en uopfordret ansøgning og så fik jeg job!
Og bed om hjælp, det er ingen skam og måske bliver du overrasket over, hvor meget hjælp andre er villige til at give.
Under alle omstændigheder:
HELD OG LYKKE – Tro på dig selv!
Skrevet af Lene Andersen - Din Jobsøgningspartner og Karrierecoach fra firmaet Lille Hjelper
www.lillehjelper.dk