Jobfisk
TILMELD NYHEDSBREV

Giv dine CV’er et løft med STAR-metoden

Star-lille3Som jobsøgende kan det være en stor udfordring at få sit CV til at skille sig ud fra mængden. Det skal både være overskueligt, informativt og effektivt. Dit CV er det allerførste indtryk en potentiel arbejdsgiver får af dig, og derfor skal det helst være spot-on, hvis du skal videre i processen. Og det indebærer, at du effektivt kan formidle dine unikke erhvervserfaringer og kompetencer på en måde, så arbejdsgiveren kan se dig i rollen.

Læs mere…

Ansøgningen er død - og du bør som jobsøgende deltage i dens begravelse

Ansgning forbudtDer har på det seneste været meget fokus på rekrutteringsprocessen i medierne. Jeg har klappet i mine små hænder over det - for vi virksomheder skylder at reformere processen. Det skylder vi os selv, men i særdeleshed de jobsøgende. Som processen er nu, skaber den hverken værdi for os eller for dem.

Læs mere…

Tips til at spotte og undgå jobsvindel

Internettet har efterhånden overtaget mange funktioner, der tidligere skulle klares i den fysiske verden. Vi betaler regninger via netbank, vi sender personlige dokumenter via offentlige portaler, og mange af os arbejder sågar online via computeren dagen lang. Selv jobsøgning og rekruttering af medarbejdere foregår i dag langt hen af vejen via online portaler eller på jobdatabaser på nettet.

Læs mere…

5 drømmejob for unge

Måden vi tænker på karriere har ændret sig de seneste år. I dag er unge mennesker mere interesseret i jobs, der kombinerer kreativitet, teknologi og autonomi.

De traditionelle jobtyper bliver erstattet med digitalt og fjernarbejde - YouTube, social media management, forskellige marketingpositioner, influencers og programmører.

Læs mere…

Bliv tilmeldt nyhedsbrevet

Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.

* Felt påkrævet


 

Mest læste artikler de sidste 30 dage

Min rollemodel kan hjælpe dig til at blive knivskarp

Bullseye 2Kære jobsøgende,
Har du en rollemodel til sparring, på sidelinjen eller bare mentalt?

Det kan være en god støtte, om personen er der fysisk eller blot mentalt i tankerne til at stille dig spørgsmålstegn til værdien for virksomheden i hver sætning i din ansøgning.

Læs mere…

Inviter 'djævlens advokat' med i din jobsøgning

Vgt og hammer2 lilleEr du som aktiv jobsøgende ved at være rigtig godt træt af at høre om manglen på arbejdskraft og efterspørgslen på udenlandsk arbejdskraft - og at det skal gøres lettere for virksomhederne. At der mangler hænder samtidig med, at der er så mange ledige hænder...

Læs mere…

Brndende tndstik lilleGør din uopfordrede ansøgning mere virkningsfuld ved at fokusere på det, du brænder for. Du skal snævre din ansøgning ind, så den beskriver, hvilken stilling du byder ind på – og dernæst dine kompetencer i et bredere perspektiv.


Alt for ofte modtager virksomheder uopfordrede ansøgninger fra ansøgere, der præsenterer sig selv som en mulig kandidat til mange typer stillinger. Det er en dårlig ide, hvis du spørger Lise Guldbrandsen og Dan Lythje, partnere i rekrutteringsbureauet Guldbrandsen & Lythje ApS.

"Uopfordrede ansøgninger er ofte for brede i det – og det holder ikke at skrive, at du både er projektleder, sælger og administrerende direktør," siger Lise Guldbrandsen og uddyber: "Du skal være god til at snævre ind og sige, at: 'Det jeg er god til, det er logistik, og jeg har konkret arbejdet med planlægning, koordinering og indkøb'".

Du brænder næppe lige meget for alle de stillinger, du lægger op til at varetage. Derfor gør du klogt i at fokusere på én stilling, så du ikke udvander din interesse. Brede ansøgninger gør det nemlig sværere for modtageren at visualisere din potentielle rolle i virksomheden, hvilket øger risikoen for, at din ansøgning bliver lagt i skuffen og glemt.

 

Artiklen fortsætter efter billedet

Hvad brnder du for

 

Præsentér dig selv som løsningen

Når du søger uopfordret, kan du være en gave, der kan spare virksomheden for en omkostningstung ansættelsesproces. Det kræver imidlertid, at du præsenterer dig selv som løsningen på en konkret udfordring. Den bedste måde at finde ud af, hvor skoen trykker, er via telefonisk kontakt til virksomheden.

"Når du ringer, kan du spørge lidt flabet, hvad det er, lederen bliver målt på over det næste år. De ting hun bliver målt på, er også det, hun skal levere på," siger Dan Lythje og tilføjer, at du dernæst kan tage skridtet videre og spørge, om hendes team har de rette kompetencer til at nå målsætningerne.

Ring til den leder, der har kompetencen til at ansætte nye medarbejdere. Det er altid nemmere at blive guidet nedad end opad i organisationen. Husk at spørge, om du forstyrrer, inden du fremfører din salgstale, og beslut dig for, hvad du vil spørge om, inden du ringer op.

"Du skal være skarp i dit budskab: Er det et kaffemøde, vil du søge job eller spørge, om der er noget på det organisatoriske tegnebræt, der kan åbne for nye ansættelser? Du skal være forberedt på, hvad du optimalt vil have ud af det og så turde spørge om det," siger Lise Guldbrandsen.

Du kan også indlede kontakten via LinkedIn, hvis det ikke falder dig naturligt at rette den første kontakt telefonisk. Det betyder imidlertid, at du mister styringen med samtalen, og at du måske aldrig hører tilbage. Hvis du vil sikre fremdrift og styring, er det derfor bedst at ringe.

 

Vælg den rette timing, inden du trykker 'send'

En ofte overset faktor er, at der er et vigtigt timingsspørgsmål i uopfordret jobsøgning. Det kan derfor være en god ide at time din kontakt, så du ringer, når lederen lige har modtaget en opsigelse. Typisk vil det være mellem d. 25. i en måned og d. 5. i den næste måned, at ledelsen overvejer, hvordan de skal besætte stillingen – så det er dér, du skal ringe.

"Folk siger op den sidste fredag i en måned, fordi de har løbende måned plus en måned," forklarer Dan Lythje og forsætter: "Det betyder, at du kan optimere dit held, hvis du ringer i starten eller slutningen af en måned, hvor lederen lige har fået opsigelsen."

Når du ansøger med den rette timing, minimerer du risikoen for, at dit opkald eller ansøgning er længe glemt, når en stilling pludselig bliver ledig. Du skal imidlertid være opmærksom på virksomhedens GDPR-regler. Sender du din ansøgning og CV i en mail, må virksomheden nemlig ikke opbevare oplysningerne. Derfor benytter mange virksomheder en database, hvor du kan uploade ansøgningen – eller du kan sende en skriftlig tilladelse til, at virksomheden må opbevare dine personlige oplysninger.

 

Læs rekrutteringsspecialisterne hos Guldbrandsen & Lythje ApS' gode råd til den opfordrede ansøgning her.

 

Gudbrandsen og lytje 200

Skrevet af Lise Guldbrandsen og Dan Lythje, partnere i rekrutteringsbureauet Guldbrandsen & Lythje ApS.