Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.
Som jobsøgende kan det være en stor udfordring at få sit CV til at skille sig ud fra mængden. Det skal både være overskueligt, informativt og effektivt. Dit CV er det allerførste indtryk en potentiel arbejdsgiver får af dig, og derfor skal det helst være spot-on, hvis du skal videre i processen. Og det indebærer, at du effektivt kan formidle dine unikke erhvervserfaringer og kompetencer på en måde, så arbejdsgiveren kan se dig i rollen.
Læs mere…Der har på det seneste været meget fokus på rekrutteringsprocessen i medierne. Jeg har klappet i mine små hænder over det - for vi virksomheder skylder at reformere processen. Det skylder vi os selv, men i særdeleshed de jobsøgende. Som processen er nu, skaber den hverken værdi for os eller for dem.
Læs mere…Internettet har efterhånden overtaget mange funktioner, der tidligere skulle klares i den fysiske verden. Vi betaler regninger via netbank, vi sender personlige dokumenter via offentlige portaler, og mange af os arbejder sågar online via computeren dagen lang. Selv jobsøgning og rekruttering af medarbejdere foregår i dag langt hen af vejen via online portaler eller på jobdatabaser på nettet.
Læs mere…Måden vi tænker på karriere har ændret sig de seneste år. I dag er unge mennesker mere interesseret i jobs, der kombinerer kreativitet, teknologi og autonomi.
De traditionelle jobtyper bliver erstattet med digitalt og fjernarbejde - YouTube, social media management, forskellige marketingpositioner, influencers og programmører.
Læs mere…Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.
Kære jobsøgende,
Har du en rollemodel til sparring, på sidelinjen eller bare mentalt?
Det kan være en god støtte, om personen er der fysisk eller blot mentalt i tankerne til at stille dig spørgsmålstegn til værdien for virksomheden i hver sætning i din ansøgning.
Læs mere…Er du som aktiv jobsøgende ved at være rigtig godt træt af at høre om manglen på arbejdskraft og efterspørgslen på udenlandsk arbejdskraft - og at det skal gøres lettere for virksomhederne. At der mangler hænder samtidig med, at der er så mange ledige hænder...
Læs mere…Stephen Netuka er 27 år, cand.mag. i Engelsk & Film og medier og er netop blevet fastansat hos reklamebureauet Agency Spring. Vi har bedt Stephen fortælle mere om sin kreative jobsøgning, der endte med at give ham et udvidet netværk, fem jobsamtaler og ét drømmejob.
Da Stephen startede sit forløb hos ballisager, havde han hovedsageligt fokus på at sende sine ansøgningspakker ud i retning af opslåede stillinger. Men en samtale med en af ballisagers konsulenter førte Stephen ud på det usynlige jobmarked og gav ham modet til at turde gribe jobsøgningen an på en mindre forventelig måde. Og den strategi blev belønnet.
Jeg oprettede mit CV som en slags nyhedsbrev ved at oprette en profil på ConstantContact. Overskriften var Try before you buy, fordi jeg tilbød en måneds virksomhedspraktik, som jeg håbede skulle føre til en fuldtidskontrakt.
Jeg sendte nyhedsbrevet ud til over 100 modtagere inden for PR, kommunikation, oversættelse – samt til enkelte kommunikationsafdelinger i store virksomheder og sportsorganisationer.
Det tog to dage at sætte den sammen og trevle nettet efter kontaktoplysninger på de relevante mennesker, jeg skulle nå ud til.
Artiklen fortsætter efter billedet
Jeg havde en meget inspirerende snak med ballisagers konsulent, Jens, om fordelene ved uopfordret jobsøgning, og jeg forsøgte samtidig at tænke lidt ud af boksen. Derudover er det ingen hemmelighed, at jeg blev meget inspireret af denne artikel på det amerikanske medie The Muse. Jeg oprettede faktisk min kampagne med det samme efter at have læst den.
Da jeg primært henvendte mig mod reklamebureauer prøvede jeg at skrive så fængende som muligt - og med selvtillid og en snert af kækhed. Derudover inkluderede jeg meget om min faglige baggrund, men også min personlige baggrund. Jeg fortalte bl.a. om min kærlighed for Leicester City. Jeg inkluderede også et link til min hjemmeside, hvor de kunne læse mere om mig.
Jeg sendte nyhedsbrevet ud en fredag formiddag i juni måned. Inden for en halv time havde jeg skaffet første jobsamtale. Inden dagen var omme, var der tre samtaler i hus til den efterfølgende uge hos hhv. et kommunikationsbureau, et online marketingbureau og et reklamebureau.
Efter de tre indledende samtaler fandt jeg ud af, at det kun var reklamebureauet, der måske kunne tilbyde noget fast arbejde efterfølgende. Men samtalerne hos de to andre bureauer fik udvidet mit netværk, så de var på ingen måde forgæves.
Derefter tog jeg chancen og startede en gratis måned hos reklamebureauet. Selvom det ikke kastede en fastansættelse af sig – da de primært søgte en anden profil – var det drøngod erfaring for mig.
Ja, kort tid efter mit ophold hos reklamebureauet havde jeg en snak med to bureauer – et kommunikationsbureau og reklamebureauet Agency Spring, som gerne ville mødes til en kop kaffe. Efter samtalen med Agency Spring blev jeg enig med dem om en praktikperiode på to uger som tekstforfatter (1/8-12/8), hvorefter vi aftalte at gøre status. Det gik rigtig godt – og efter to uger er jeg nu blevet tilbudt jobbet.
Alt i alt fik jeg omkring 20 personlige svar, hvoraf de fleste var meget positive.
Hej Stephen
Jeg kan godt lide din ansøgning og din tilgang til jobsøgning – proaktivitet på kanten af frækhed og evne til at trænge igennem! Vil du kigge forbi på mandag kl. 13.00?"
- Kommunikationsbureau
"Hej Stephen, jeg elsker ordet GRATIS, i sær når det ikke koster noget ;-)
Jeg kunne da godt tænke mig at høre mere om, hvad sådan en ung mand kan præstere - trods det at vi er to på bureauet der holder med Manchester U.
Tirsdag den 7. juni kl. 14.30 på bureauet?"
- Reklamebureau
"Hej Stephen
Mega god henvendelse. Tak for den og for opmærksomheden. Du virker helt klart som en dynamo, som ville passe godt ind i [virksomhedsnavn fjernet, red.]. Men jeg har bare ikke pladsen lige nu. I vores kalender nærmer vi os sommerferien og dermed en periode med lidt lavere aktivitet.
Vi skal hen omkring september/oktober, før vi igen er oppe i højeste hastighed, og kan vurdere, om der skal forstærkes.
Jeg gemmer din mail, ønsker dig alt muligt held & lykke, og ærgrer mig gul og blå over ikke at kunne give dig job her og nu!
God weekend :-)"
- Reklamebureau
"Hej Stephen
Ikke relevant for os lige nu, men ros for en velformuleret masse-mail og dejligt du adresserer, at det er en "masse" mail i stedet for at tro, at modtageren er en idiot :-)"
- Digitalt bureau
"Hej Stephen,
fedt brev og fed hjemmeside, du har fået lavet:)
Vi mangler desværre ingen i øjeblikket, men tak for din interesse. God weekend.
Og tillykke med mesterskabet!
- Fodboldklub i Midtjylland
Artiklen er bragt i samarbejde med Konsulenthuset ballisager