Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.
Som jobsøgende kan det være en stor udfordring at få sit CV til at skille sig ud fra mængden. Det skal både være overskueligt, informativt og effektivt. Dit CV er det allerførste indtryk en potentiel arbejdsgiver får af dig, og derfor skal det helst være spot-on, hvis du skal videre i processen. Og det indebærer, at du effektivt kan formidle dine unikke erhvervserfaringer og kompetencer på en måde, så arbejdsgiveren kan se dig i rollen.
Læs mere…Der har på det seneste været meget fokus på rekrutteringsprocessen i medierne. Jeg har klappet i mine små hænder over det - for vi virksomheder skylder at reformere processen. Det skylder vi os selv, men i særdeleshed de jobsøgende. Som processen er nu, skaber den hverken værdi for os eller for dem.
Læs mere…Internettet har efterhånden overtaget mange funktioner, der tidligere skulle klares i den fysiske verden. Vi betaler regninger via netbank, vi sender personlige dokumenter via offentlige portaler, og mange af os arbejder sågar online via computeren dagen lang. Selv jobsøgning og rekruttering af medarbejdere foregår i dag langt hen af vejen via online portaler eller på jobdatabaser på nettet.
Læs mere…Måden vi tænker på karriere har ændret sig de seneste år. I dag er unge mennesker mere interesseret i jobs, der kombinerer kreativitet, teknologi og autonomi.
De traditionelle jobtyper bliver erstattet med digitalt og fjernarbejde - YouTube, social media management, forskellige marketingpositioner, influencers og programmører.
Læs mere…Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.
Kære jobsøgende,
Har du en rollemodel til sparring, på sidelinjen eller bare mentalt?
Det kan være en god støtte, om personen er der fysisk eller blot mentalt i tankerne til at stille dig spørgsmålstegn til værdien for virksomheden i hver sætning i din ansøgning.
Læs mere…Er du som aktiv jobsøgende ved at være rigtig godt træt af at høre om manglen på arbejdskraft og efterspørgslen på udenlandsk arbejdskraft - og at det skal gøres lettere for virksomhederne. At der mangler hænder samtidig med, at der er så mange ledige hænder...
Læs mere…Facebook er eksploderet som researchværktøjer, når chefer og HR-medarbejdere screener nye, potentielle medarbejdere. Knap hver anden virksomhed benytter nu Facebook til at tjekke potentielle kandidater ud, viser en helt ny, landsdækkende undersøgelse af Konsulenthuset ballisager.
"Da jeg mødte op til jobsamtalen, kunne jeg se på chefens computer, at han var inde på min profil på Facebook," siger Torben Roth, der er jobsøgende.
Næste gang du poster et opslag på Facebook, bør du overveje, om din kommende chef kan tåle at læse med. For en ny undersøgelse foretaget blandt 854 danske virksomheder af Konsulenthuset ballisager dokumenterer, at hele 43 procent af de danske virksomheder benytter Facebook til at tjekke potentielle medarbejdere ud. Dermed er brugen af Facebook som researchværktøj næsten fordoblet siden 2013, hvor kun hver fjerde virksomhed tjekkede jobsøgeres Facebook-profil ud.
"Virker du til at være brokkerøvstypen på Facebook, hjælper det ikke meget, at du har et flot CV. Danske virksomheder har fået øjnene op for, at din sociale onlineprofil er en guldgrubbe af viden til at lære dit private 'jeg' bedre at kende og til at krydstjekke det indtryk, de har fået af dig i en ansøgning eller til en samtale. Sørg derfor for, at at din kommende chef kan tåle at læse, hvad du deler på Facebook," siger Morten Ballisager, direktør i Konsulenthuset ballisager, der årligt rådgiver 7.000 jobsøgere.
Artiklen fortsætter efter billedet
Til gengæld benytter stort set ingen danske arbejdsgivere andre populære sociale medier som Instagram og Twitter til at tjekke potentielle kandidater ud. Blot 6 procent af de danske virksomheder ser, hvad jobsøgere skriver på Twitter, og endnu færre – 5 pct. – tjekker dine billeder ud på Instagram.
"Lad være med at spilde dit jobsøgerkrudt på Twitter og Instagram. Med få undtagelser er de tjenester slet ikke på virksomhedernes radar. Brug i stedet dit krudt på at gøre din profil på Facebook og LinkedIn så indbydende som mulig, for her er det efterhånden mere reglen end undtagelsen, at din kommende chef tjekker dig ud," siger Morten Ballisager.
En af de, der har fået sin Facebook-profil tjekket ud af en chef, er 44-årige Torben Roth fra Sønderborg:
"Da jeg mødte op til jobsamtalen, kunne jeg se på chefens computer, at han var inde på min profil på Facebook. Han lagde da heller ikke spor skjul på det, og sagde som det første, at han kunne se, at jeg cyklede, og det gjorde han også. Han havde været inde for at danne sig et indtryk af, hvem jeg er," siger Torben Roth, der nu er ekstra bevidst om, at han kan blive tjekket ud på Facebook:
"Facebook må være et godt arbejdsredskab for en arbejdsgiver, for man får rigtig meget at vide om, hvordan man er som person ud fra, hvad man ligger op," siger Torben Roth.
Endnu er det dog ikke på de sociale medier, at virksomhederne først finder nye medarbejdere. Blot en procent af virksomhederne lagde først mærke til deres seneste ansatte på Facebook, viser undersøgelsen.