Jobfisk
TILMELD NYHEDSBREV

Giv dine CV’er et løft med STAR-metoden

Star-lille3Som jobsøgende kan det være en stor udfordring at få sit CV til at skille sig ud fra mængden. Det skal både være overskueligt, informativt og effektivt. Dit CV er det allerførste indtryk en potentiel arbejdsgiver får af dig, og derfor skal det helst være spot-on, hvis du skal videre i processen. Og det indebærer, at du effektivt kan formidle dine unikke erhvervserfaringer og kompetencer på en måde, så arbejdsgiveren kan se dig i rollen.

Læs mere…

Ansøgningen er død - og du bør som jobsøgende deltage i dens begravelse

Ansgning forbudtDer har på det seneste været meget fokus på rekrutteringsprocessen i medierne. Jeg har klappet i mine små hænder over det - for vi virksomheder skylder at reformere processen. Det skylder vi os selv, men i særdeleshed de jobsøgende. Som processen er nu, skaber den hverken værdi for os eller for dem.

Læs mere…

Tips til at spotte og undgå jobsvindel

Internettet har efterhånden overtaget mange funktioner, der tidligere skulle klares i den fysiske verden. Vi betaler regninger via netbank, vi sender personlige dokumenter via offentlige portaler, og mange af os arbejder sågar online via computeren dagen lang. Selv jobsøgning og rekruttering af medarbejdere foregår i dag langt hen af vejen via online portaler eller på jobdatabaser på nettet.

Læs mere…

5 drømmejob for unge

Måden vi tænker på karriere har ændret sig de seneste år. I dag er unge mennesker mere interesseret i jobs, der kombinerer kreativitet, teknologi og autonomi.

De traditionelle jobtyper bliver erstattet med digitalt og fjernarbejde - YouTube, social media management, forskellige marketingpositioner, influencers og programmører.

Læs mere…

Bliv tilmeldt nyhedsbrevet

Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.

* Felt påkrævet


 

Mest læste artikler de sidste 30 dage

Min rollemodel kan hjælpe dig til at blive knivskarp

Bullseye 2Kære jobsøgende,
Har du en rollemodel til sparring, på sidelinjen eller bare mentalt?

Det kan være en god støtte, om personen er der fysisk eller blot mentalt i tankerne til at stille dig spørgsmålstegn til værdien for virksomheden i hver sætning i din ansøgning.

Læs mere…

Inviter 'djævlens advokat' med i din jobsøgning

Vgt og hammer2 lilleEr du som aktiv jobsøgende ved at være rigtig godt træt af at høre om manglen på arbejdskraft og efterspørgslen på udenlandsk arbejdskraft - og at det skal gøres lettere for virksomhederne. At der mangler hænder samtidig med, at der er så mange ledige hænder...

Læs mere…

Hul igennem2Når du arbejder med din jobsøgning, er det vigtigt at vide, hvilke rekrutteringskanaler virksomhederne bruger. For ved du det, så har du mulighed for at lægge din jobsøgningsstrategi derefter. Og det næste job skulle så gerne komme hurtigere.
For private virksomheder er det værd at bemærke, at 66% har brugt netværket mod 63% på de opslåede stillinger.


Og kigger man på de små virksomheder så er det kun 55% der brug annoncering ved sidste ansættelse, hvorimod 64% blev ansat via netværk. De store virksomheder og det offentlige er dem, der er allermest glade for jobannonceringen med henholdsvis 82% og 84%.
Den skarpe vil så lægge mærke til, at tallet for det offentlige kun er på 84% - når nu de ellers skal slå alle deres stillinger op. De offentlige virksomheder fortæller faktisk, at i 33% af tilfældeende har de (også) brug netværk og i 20% af tilfældeende er det på baggrund af uopfordret jobsøgning.

 

LinkedIn og Facebook som rekrutteringskanaler

De private virksomheder er noget længere fremme end de offentlige med brugen af sociale medier som LinkedIn og Facebook i deres rekruttering. 36% af de private virksomheder brugte LinkedIn som rekrutteringskanal og 12% brugte Facebook. For de offentlige er tallene 13% på LinkedIn og 7% på Facebook.


Alle kanaler bruges mere

Gennem de sidste 4 år ses der en generel stigning på brug af alle rekrutteringskanaler. Virksomhederne benytter sig ikke kun af en enkelt men af flere. De gør altså mere for at ramme de potentielle relevante kandidater til deres stilling.
Det er interessant at se, at brugen af vikar- og rekrutteringsbureauer i perioden er gået fra 10 til 21% - altså en fordobling. Og brugen af LinkedIn er gået fra 3% i 2011 til 28% i dag.
Ser vi specifikt på de private virksomheder, så benyttes LinkedIn og uopfordret ansøgning på samme niveau med 36%. Og netværk og opslået stillinger bruges næste på samme niveau.
I det offentlige kommer man ikke udover at opslåede stillinger den markant mest brugte rekrutteringskanal. Alligevel viser undersøgelsen også, at der er muligheder de andre veje ind. Og bruger du ikke dem, risikerer du at gå glip af nogle muligheder.

 

 

Virksomhedernes rekrutteringskanaler 2014Virksomhederne er blevet spurgt om via hvilke kanaler, de brugte ved deres seneste rekruttering. De har haft mulighed for at angive flere valg.

 

 

Ovenstående fakta stammer fra Konsulenthuset ballisagers rekrutteringsanalyse 2014. Du kan læse hele analysen her...