Jobfisk
TILMELD NYHEDSBREV

Giv dine CV’er et løft med STAR-metoden

Star-lille3Som jobsøgende kan det være en stor udfordring at få sit CV til at skille sig ud fra mængden. Det skal både være overskueligt, informativt og effektivt. Dit CV er det allerførste indtryk en potentiel arbejdsgiver får af dig, og derfor skal det helst være spot-on, hvis du skal videre i processen. Og det indebærer, at du effektivt kan formidle dine unikke erhvervserfaringer og kompetencer på en måde, så arbejdsgiveren kan se dig i rollen.

Læs mere…

Ansøgningen er død - og du bør som jobsøgende deltage i dens begravelse

Ansgning forbudtDer har på det seneste været meget fokus på rekrutteringsprocessen i medierne. Jeg har klappet i mine små hænder over det - for vi virksomheder skylder at reformere processen. Det skylder vi os selv, men i særdeleshed de jobsøgende. Som processen er nu, skaber den hverken værdi for os eller for dem.

Læs mere…

Tips til at spotte og undgå jobsvindel

Internettet har efterhånden overtaget mange funktioner, der tidligere skulle klares i den fysiske verden. Vi betaler regninger via netbank, vi sender personlige dokumenter via offentlige portaler, og mange af os arbejder sågar online via computeren dagen lang. Selv jobsøgning og rekruttering af medarbejdere foregår i dag langt hen af vejen via online portaler eller på jobdatabaser på nettet.

Læs mere…

5 drømmejob for unge

Måden vi tænker på karriere har ændret sig de seneste år. I dag er unge mennesker mere interesseret i jobs, der kombinerer kreativitet, teknologi og autonomi.

De traditionelle jobtyper bliver erstattet med digitalt og fjernarbejde - YouTube, social media management, forskellige marketingpositioner, influencers og programmører.

Læs mere…

Bliv tilmeldt nyhedsbrevet

Få nemt og gratis den nyeste viden om jobsøgning, karriere og rekruttering ved at tilmelde dig vores nyhedsbreve.

* Felt påkrævet


 

Mest læste artikler de sidste 30 dage

Min rollemodel kan hjælpe dig til at blive knivskarp

Bullseye 2Kære jobsøgende,
Har du en rollemodel til sparring, på sidelinjen eller bare mentalt?

Det kan være en god støtte, om personen er der fysisk eller blot mentalt i tankerne til at stille dig spørgsmålstegn til værdien for virksomheden i hver sætning i din ansøgning.

Læs mere…

Inviter 'djævlens advokat' med i din jobsøgning

Vgt og hammer2 lilleEr du som aktiv jobsøgende ved at være rigtig godt træt af at høre om manglen på arbejdskraft og efterspørgslen på udenlandsk arbejdskraft - og at det skal gøres lettere for virksomhederne. At der mangler hænder samtidig med, at der er så mange ledige hænder...

Læs mere…

Jonathan Lw profilbilledeDer er mange ligheder mellem det at starte en ny ide eller virksomhed op som iværksætter, og det at være undersøgende i sin jobsøgning. Du kan derfor finde megen inspiration i denne artikel af Jonathan Løw, uanset om du er potentiel kommende iværksætter eller (pro-)aktiv jobsøgende.

 

Hvad vil det sige at bygge en virksomhed?

Virksomheder, især dem med 5 eller færre år på bagen, er foranderlige forretningsmodeller. Som serie-iværksætter har jeg gang på gang erfaret, at slutproduktet aldrig blev sådan, som jeg oprindeligt havde forestillet mig.Uanset hvor mange analyser investorerne bad os om at foretage, endte de fleste i sidste ende i skrivebordsskuffen, fordi virkeligheden overhalede dem indenom.

Derfor kan det også være svært at vide, hvornår man gør noget rigtigt, når man ikke kender slutresultatet. Tænk på at nye virksomheder ofte etableres i en virkelighed, hvor:

 

  • Kunderne tvivler på, om de vil betale for dit produkt / service
  • Banken er skeptisk
  • Dine distributionskanaler er usikre.


Læg dertil at statistikkerne fortæller os, at 80-90% af alle features i det produkt eller service, I udvikler, reelt viser sig at være overflødige i kundernes øjne.

 

Iværksætteri er eksperimenter

Den gode nyhed er, at iværksætteri netop IKKE handler om evnen til at forudsige eller analysere sig frem til fremtiden. Det handler heller ikke om at skabe den, for som iværksættere skal vi i stedet træne os til at blive verdensmestre i at eksperimentere.

Et eksperiment vil i denne kontekst sige evnen til at sætte vores forudindtagethed på prøve. Som mennesker antager vi hele tiden, at virkeligheden er på en bestemt måde. Den samme logik overfører vi på fremtiden.

Vi ved måske godt, at vi ikke kan forudsige den, men vi forsøger til en vis grad at styre den igennem vores planlægning, rutiner og strukturer. Derudover har vi en lang række opfattelser af vores liv og omverden, som udgør grundlaget for vores holdning til, hvad der er rigtigt og forkert, hvad der fungerer og ikke fungerer.

Denne trang til dels at have kontrol, dels at blive bekræftet i vores eksisterende verdensbillede, har de fleste mennesker til fælles. Det er også ud fra dette verdensbillede, vi kommer på nye idéer.

Kunsten for os iværksættere er derfor at droppe idéerne og i stedet gribe fat om visionen. Dvs. visionen for hvad vi vil med vores iværksætterliv. Forskellen på idéer og visioner er enkel:

 

  • En idé kan være et bestemt produkt eller service, som vi forestiller os vil løse et givent behov eller problem.
  • En vision er derimod større og mere fleksibel. Den kunne f.eks. være, at "Jeg vil starte en virksomhed, der gør danske skoler mere bæredygtige."


Næste skridt for dig som iværksætter er nu at eksperimentere dig frem til, hvordan du ud fra denne vision kan skabe en virksomhed, som gør netop det. Du skal altså sætte iværk (deraf ordet "iværksætter").

 

Ét eksempel på at eksperimentere

Lad mig gi' dig et eksempel på, hvordan man kan udleve sin vision på ovenstående måde. Eksemplet er den amerikanske betalingsgigant Intuit, der i dag er et milliardforetagende, men ligesom LEGO, Grundfos, Apple og alle de andre tunge drengede startede som en lille, eksperimenterende start-up virksomhed.

Intuit lever i dag godt af at udvikle software til at håndtere små og mellemstore virksomheders betalinger, årsrapporter m.v. Det var imidlertid ikke den oprindelige idé.

Stifterne opstillede den vision, at tidsforbruget på at håndtere betalinger, årsregnskaber og lignende skulle være mindre. Hvorfor? Fordi det havde frustreret dem selv som iværksættere, hvor meget tid der egentlig bruges på den slags.

De samme stiftere anede imidlertid ikke, hvordan de skulle gøre det i praksis. De fandt dog ud af, at de havde nogle kompetencer, især teknologisk, som måtte kunne bringes i spil. Og så havde de ligesom alle os andre et netværk, der kunne aktiveres og bruges til at opnå den første viden og indsigt, de var på udkig efter.
På baggrund af de første par møder opstillede iværksætterne en antagelse, som de siden gik ud for at teste af. Den lød: "Amerikanerne er trætte af at skulle betale deres regninger med papir og blyant."

Den første test var simpel: Slå op i telefonbogen. Ring til en række tilfældige, mindre virksomheder og spørg ind til, hvorvidt denne antagelse holder stik i virkeligheden. Et lille eksperiment og derfor også et hurtigt og billigt tidsspilde, hvis antagelsen skulle vise sig at slå fejl.

Det gjorde den umiddelbart ikke, men iværksætterne var ikke overbevist ved det. Derfor udbyggede de deres eksperiment og igangsatte samtidig udviklingen af den første prototype, der skulle præsenteres for de potentielle målgrupper. Denne proces gentog de, op til første produktlancering fem gange, og hver gang, de fik feedback og idéer / indvendinger, gik de tilbage og tilpassede deres idé.

I de følgende år fortsatte de med denne proces og gentog den et utal af gange. For hvert forsøg og eksperiment blev de stadigt bedre til at sætte tempo på processen, så gentagelserne tog kortere tid men alligevel affødte stadigt mere læring. Intuit blev på denne måde verdensmestre i at eksperimentere indenfor deres felt!

Det var samtidig en kernelæring i ovenstående eksempel, at iværksætterne reelt ikke byggede et produkt. Deres fokus var ikke den gode idé, men deres evne til at bygge en virksomhed. Dét, de trænede og samtidig lidt efter lidt tjente penge på, var deres evne til at sætte iværk igennem stadigt mere effektive eksperimenter.


Så mine to spørgsmål til dig er: 

  • Hvilken virksomhed træner du lige nu i at bygge?
  • Og hvad er din vision?

 

 

Jonathan Lw profilbilledeAf: Jonathan Løw

Jonathan er én af de mest efterspurgte foredragsholdere, workshop-facilitatorer og rådgivere indenfor innovation, offentlig innovation, autentisk markedsføring og iværksætteri.

Listen Louder arbejder for både store og små virksomheder fra ind- og udland, brancheorganisationer samt kommuner og offentlige institutioner.

Jonathan Løw har en baggrund som iværksætter, marketingchef, online chef, forretningsudvikler og uddannelsesansvarlig. Hans tidligere arbejdsgivere tæller Bog & idé, ewire, KaosPiloterne samt en række mindre reklame- og kommunikationsbureauer.

Listen Louder bogenLæs mere: www.listenlouder.dk 

Jonathan har netop udgivet Listen louder bogen. Bogen stiller skarpt på at ´lytte højere´. Dvs. evnen til at skabe en arbejds- og innovationskultur, der hele tiden er præget af nysgerrighed og lydhørhed, men samtidig er handlekraftig og effektiv.

Læs mere om bogen lige her: www.listenlouderbogen.dk eller køb den med det samme på Saxo.com ved at klikke her...