Fjern virksomhedens pains

Nyuddannede akademikere kæmper ofte med at omsætte deres komplekse viden til konkrete løsninger, der skaber værdi for virksomheder. Jobsøgning handler om at løse virksomhedens problemer og tilpasse sig en hurtig og biased rekrutteringsproces . Det kræver fokus på virksomhedens behov, entusiastisk præsentation og brug af salgs- og marketingteknikker. Klar kommunikation uden komplekse fagtermer er afgørende for at skabe forståelse og interesse. At tilpasse sig og være strategisk er vigtigere end at være 100% autentisk i processen.

Sammenfatning skrevet af AI

Artiklen starter efter billedet… 

I mit primære virke er at hjælpe virksomheder med at blive bedre til selv at ansætte medarbejdere.

Udover det laver jeg karriererådgivning via Kasper Bach.

Dem vi hjælper er primært nyuddannede akademikere, fordi der bare er en større ledighed blandt dem.

Hvorfor er det sådan?

Onde tunger vil sige, at det er fordi de er blevet så kloge, at de ikke kan finde ud af at arbejde.

Det mener jeg dog er en sandhed med modifikationer, men sætningen er ikke helt forkert, fordi det er netop deres tunge viden, som hæmmer dem i jobsøgningen. At skrive en afhandling og søge job er modpoler. Når du skriver afhandling skal du vise at du har forstået noget meget komplekst til en målgruppe der forstår det komplekse.

Når du søger job skal du vise at du fjerner virksomhedens pains og du hurtigt vil kunne udføre dit nye job tilfredsstillende. Her sker der noget spændende for akademikeren er hele tiden blevet hyldet og anerkendt på baggrund af dokumenterede viden, men – hvad kan den viden bruges til i hverdagen?

“Via faget dimsedut videnskab på ekstra højt niveau har jeg tilegnet mig kompetencer”

Allerede her er modtageren sat af.

De er ligeglade med hvilket fint fag du har taget, hvis de ikke forstår præcis hvordan det gavner virksomheden i en given relation.

Og – langt de fleste rekrutteringer er præget af hastighed. Dvs. hiring manager, recruiter etc. har meget travlt.

Det betyder at de bliver meget biased (sådan som setup er i dag) fordi den tænkende del af hjernen sjældent kommer i spil. At lande et job kan i høj grad sidestilles med salg og marketing.

  • Du skal være skarp på kundens pains (hvis de ikke fremgår tydeligt i stillingsopslaget så ring og spørg)
  • Du skal være villig til at spille ind i bias fx. ved at tilegne dig viden om interviewer
  • Du skal bruge ros – ris – ros metoden igen og igen
  • Du skal virke overdrevet begejstret for branche, virksomhed og stilling
  • Du skal ikke være dig selv – i hvert fald ikke 100%
  • Du skal undgå negationer i dit sprogbrug

Er bare noget af det vi træner når jeg laver karriererådgivning. Jeg ville ønske jeg kunne sige til kandidaterne at de bare skulle være sig selv, men det lander man ikke et job på i nutiden – desværre

Forfatter

  • Tine Stallkneckt Ottesen er selvstændig konsulent. Hun hjælper til daglig virksomheder med at tiltrækker kvalificeret arbejdskraft - employer branding. Det gør hun med 10+ års erfaring inden for rekruttering, bl.a. fra rekrutteringsbranchen. Tine laver karriererådgivning i samsamarbejde med Kasper Bach for nyuddannede akademikere. Slutteligt bruges tiden også på undervisning via Erhvervsakademi MidtVest og oplæg.Tine deler ud af sin viden på LinkedIn:

    Vis alle indlæg

Tine Stallkneckt Ottesen

Tine Stallkneckt Ottesen er selvstændig konsulent. Hun hjælper til daglig virksomheder med at tiltrækker kvalificeret arbejdskraft - employer branding. Det gør hun med 10+ års erfaring inden for rekruttering, bl.a. fra rekrutteringsbranchen. Tine laver karriererådgivning i samsamarbejde med Kasper Bach for nyuddannede akademikere. Slutteligt bruges tiden også på undervisning via Erhvervsakademi MidtVest og oplæg.Tine deler ud af sin viden på LinkedIn: