Artikler om rekruttering
TILMELD NYHEDSBREV

Social Media Rekrutteringsstrategi (SMRS) – Sådan gør du!

For mange virksomheder bliver udformning af en struktureret indsats på de sociale medier mere og mere presserende. Med ca. 3 mill. danske Facebook profiler samt ca. 1 mill. danske LinkedIn profiler er det et must have. Men hvordan sammensætter virksomheder en social media rekrutteringsstrategi? Hvilke overvejelser bør man foretage sig og hvilke elementer bør indgå i strategien?

Der er skrevet mange blogs og tykke bøger om dette emne og jeg vil i nedenstående forsøge at indkredse de vigtigste punkter i en sådan strategi, og angive nogle overordnede rammer som kan inspirere til at komme i gang med projekt rekruttering via sociale medier.
Hos Sylvester & co råder vi først og fremmest kunderne til at tage et kig i spejlet og evaluere den interne situation, inden man eventuelt bevæger sig videre i processen.

Intern vurdering

  • Hvor meget tid og ressourcer anvender dine HR kollegaer i dag på de sociale medier?
  • Hvor meget tid kan i dedikere i opstartsfasen og på sigt hvem skal have ansvaret?
  • Hvilke medier har i erfaring med (Twitter, LinkedIn, Google+, Facebook, Youtube etc)?
  • Hvilke kompetencer har i adgang til? - Færdighedsniveau og interesse for sociale medier
  • Hvem i organisationen kunne i alliere jer med? Hvem er til stede på de sociale medier?
  • Hvor meget informationsmateriale har i adgang til i dag og fremadrettet?
  • Video, billeder, artikler, undersøgelser, passionerede fotografer, bloggers og andre skribenter

Målsætninger

Den interne ressource afklaring skal kobles sammen med ambitionsniveauet og dertilhørende målsætninger. Er der overensstemmelse mellem indsatser og evner og de mål som i sidste ende skal afgøre om det er en succes eller ej. Forventes der resultater inden for 1 mdr., 6 mdr. eller 2 år? Dette er bestemt også en intern diskussion værd.

Vi vil med vores strategi opnå...?

Målsætningerne kan være mange og forskellige. Jeg har i nedenstående opremset blot nogle af de gængse.
20 % mere trafik til websitet (karrieresektionen), 5 % flere tilmeldinger til vores jobagent, generere 1000 nye fans på vores Facebook page, øge antal likes, feedback fra fans, promovere events, højne CTR niveauet, skabe debat og dialog med vores interessenter og derigennem viralisere vores budskaber og brand, engagere medarbejdere til at "sprede" jobs, sænke "prisen" pr. ansøger, skabe ambassadører, give indblik i jeres dagligdag, organisation, værdier og derigennem forventningsjustere potentielle ansøgere, en ekstra kanal til EVP eller noget helt femte?

Prioriter disse ud fra en skelen til evner og ressourcer og forhold jer til hvordan disse målsætninger spiller sammen med den overordnede kommunikationsplan? Er der synergier eller modsætningsforhold som skal afstemmes?
Målsætningerne omsættes til en top 3 via SMART beslutningsmodellen. Dvs. Specifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemt mål.

Skriv følgende ned på en gul seddel og placer den et synligt sted;
Mål - Formål - Sådan måles det - Succes er defineret ved

For mange virksomheder bliver udformning af en struktureret indsats på de sociale medier mere og mere presserende. Med ca. 3 mill. danske Facebook profiler samt ca. 1 mill. danske LinkedIn profiler er det et must have. Men hvordan sammensætter virksomheder en social media rekrutteringsstrategi? Hvilke overvejelser bør man foretage sig og hvilke elementer bør indgå i strategien?