Jobfisk
TILMELD NYHEDSBREV

Opdateringer om jobskifte på LinkedIn kan koste dyrt

LinkedIn-ButtonTo medarbejdere skal hver betale 100.000 kroner til deres tidligere arbejdsgiver, fordi de fortalte om jobskifte til konkurrerende virksomhed på LinkedIn, mens de var underlagt en konkurrenceklausul. Dommen bør få virksomhederne til at sætte større fokus på medarbejdernes brug af sociale medier, mener advokat.

Læs mere…

Sådan kommer du igennem til en headhunter - 8 råd til dig

haandtrykJobfisk har spurgt mig, hvordan man bedst kommer igennem til en headhunter. Både når man er aktiv – og passiv jobsøgende.

I første omgang er det vigtigt, at du forstår mine arbejdsvilkår som headhunter (og dermed også andre headhunteres arbejdsvilkår). Jeg får penge af arbejdsgiveren for at finde den helt rigtige til jobbet. Det er mit eneste mål.

Læs mere…

Jobsøgning i december - 4 tips

Julemanden4 hurtige råd til en effektiv jobsøgning i julemåneden.
Jeg ser en tendens til, at aktiviteten i manges jobsøgning falder i december. Lige så stille hen imod d. 24 bliver den mindre og mindre. Udnyt det til din fordel.

Læs mere…

Drop arbejdsmailen - fem råd om sunde mailvaner

MailLever du i indbakken af din arbejdsmail? Så minder du om rigtig mange danskere. Få fem råd om sunde mailvaner, som både giver gladere og mere effektive medarbejdere.
I Frankrig har man for nyligt gjort det lovpligtigt for landets arbejdsgivere at forbyde arbejdsmailen efter fyraften.

Læs mere…

Sådan kommer du igennem til en headhunter - 8 råd til dig

haandtrykJobfisk har spurgt mig, hvordan man bedst kommer igennem til en headhunter. Både når man er aktiv – og passiv jobsøgende.

I første omgang er det vigtigt, at du forstår mine arbejdsvilkår som headhunter (og dermed også andre headhunteres arbejdsvilkår). Jeg får penge af arbejdsgiveren for at finde den helt rigtige til jobbet. Det er mit eneste mål.

Læs mere…

Sortseer, blind eller på vej i job? Hvem er du?

Mono - orangeHvilken type jobsøger er du?

Der var 18.670 stillingsannoncer på nettet i oktober. Ifølge Dansk Jobindex svarer det til ca. 28.000 annoncerede stillinger. Hvordan griber du dem an? Tag "testen" og se hvilken type jobsøger du er.

Læs mere…

Hvem har initiativet?

Skrevet af Henrik Rygaard Jensen | Jobfisk.dk     30. April 2013     926  

Er du typen, der tager initiativet, eller er du en af dem der liker, deler og så sætter sig tilbage og venter? Hvilken type vil du selv helst have i din virksomhed?

Jeg ser jævnligt folk, der på LinkedIn skriver en status, hvori de søger folk til en helt konkret stilling. Jeg synes, det er super fedt at LinkedIn og netværk på denne måde er draget ind i dagens rekrutteringer.
Ofte bliver disse statusopdateringer 'delt' og 'liket' i stor stil og når på denne måde ud til rigtig mange mennesker. Der er også mange der giver en kommentar med på vejen, hvor de roser vedkommende for at slå stillinger op på denne måde, eller de nævner lige, at de måske kender den helt rette til jobbet.
Der er også rigtig mange, der skriver en kommentar, der minder meget om denne: 'Lyder rigtig interessant og lige noget for mig. Kig på min profil og kontakt mig, hvis du finder den interessant'.

Det er så her, at jeg undrer mig. Hvorfor stoppe der? Hvorfor overlade initiativet til vedkommende der har slået jobbet op? De har måske slået jobbet op her, fordi det skal gå rigtig hurtig. Så hvem arbejder de videre med: dem der viser initiativ og ringer, så de kan starte dialogen (og fra-sorteringen) allerede der? Eller dem hvor de skal til at tjekke en helt LinkedIn-profil ud - som måske oven i købet er mere generel en specifik til netop dette job (en af de små ulemper ved LinkedIn-profilen men ellers ikke genstand for dette indlæg)?

Mit bedste bud er dem der viser mest interesse og initiativ, er en af dem der har størst chance for at få jobbet.
Som med så mange andre aspekter af jobsøgningen handler det om at tage initiativet og styringen, når det er muligt. Lad være med at overlade det til andre.

Så tag styringen og kontakt en i dag, som du ellers sidder og venter på, kontakter dig. Måske resultatet vil overraske dig.

Tilføj kommentar

Sikkerhedskode
Opdatér


Vi bruger cookies til at forbedre vores hjemmeside og din oplevelse, når du bruger den. For at finde ud af mere om de cookies, vi bruger, og hvordan man sletter dem, se vores Vilkår og Betingelser.

Jeg accepterer cookies fra dette dette site.

EU Cookie Direktiv